مراقبت از پوست

اسکراب صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

lazy

اسکراب صورت به عمل لایه‌برداری سطحی از سلول‌های مرده پوست صورت گفته می‌شود که طی آن طراوت و تازگی به پوست بازگشته و درخشان و تمیز می‌شود. این اصطلاح به ماده آرایشی و بهداشتی با همین نام نیز اطلاق می‌شود. طی فرایند اسکرابینگ علاوه بر سلول‌های مرده، چربی‌های زائد، ذرات غبار و آلودگی های محیطی نیز از سطح پوست حذف می‌شوند تا پوستی شفاف‌تر و تمیزتر داشته باشیم.

امروزه و با توجه به استقبال بالای عمومی از این روش، برندهای سرشناس آرایشی اقدام به تولید اسکراب‌های باکیفیت و استاندارد نموده و آنها را به بازار عرضه و تقاضای محصولات آرایشی عرضه می‌کنند.

با ما در مطالعه نوشتار پیش رو همراه شوید تا بیشتر در این مورد با هم گفتگو کنیم.

اسکراب صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکراب صورت یک محصول مراقبت از پوست است که به لایه‌برداری سلول‌های مرده کمک کرده و همچنین باعث جذب بهتر سایر محصولات مراقبت از پوست می‌شود. کاری که پوست شما را روشن‌تر، صاف‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

اما استفاده بهینه از این محصول مراقبتی نیازمند داشتن اطلاعات لازم در مورد انواع آن بوده و مستلزم به‌کارگیری صحیح این محصولات نیز هست.

امروزه و با استفاده از دانش روز دنیا در زمینه ساختار پوست و نیازهای آن، انواع مختلفی از اسکراب‌ها در نمونه‌های صنعتی و خانگی و به شکل ماسک، کرم و غیره تولید می‌شوند. هدف از به‌کارگیری همه آنها پاکسازی پوست از لایه‌های مرده و رفع تیرگی و کدورت پوست است، اما شیوه استفاده از آنها تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.

نحوه استفاده از اسکراب صورت

برای اینکه اثرات مثبت اسکراب به بهترین شکل ظاهر شود و پوست پس از انجام اسکراب شاداب و تمیزتر شود، لازم است روش انجام صحیح آن را به کار بگیریم. همچنین نکات ظریفی در انجام این کار وجود دارد که با اجرای آنها نتایج بهتر و کامل‌تری خواهیم گرفت.

برای استفاده از اسکراب صورت، ابتدا پوست صورت خود را با آب گرم بشویید. سپس مقداری اسکراب را روی آن بمالید و به آرامی به مدت 2-3 دقیقه ماساژ دهید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

نکات به‌کارگیری اسکراب‌های صورت عبارتند از:

از اسکراب صورت بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید. استفاده بیش از حد از اسکراب می‌تواند به پوست آسیب برساند.

اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از اسکراب‌های ملایم استفاده کنید. به این دلیل که اسکراب قوی می‌تواند پوست‌های حساس را تحریک کند. این مواد حاوی دانه‌های ریز هستند که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند. اما همین دانه‌ها می‌توانند برای پوست حساس بیش از حد خشن باشند و به سلول‌های سطحی آن آسیب وارد کنند.

همچنین اگر پوست شما جوش دارد، بهتر است از اسکراب صورت حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنید یا در مورد انتخاب نوع آن با پزشک خود مشورت کنید. خوشبختانه امروزه برندهای تولید کننده اسکراب، از دستورالعمل‌های علمی و مورد تایید استفاده کرده و نمونه‌های متنوعی از این محصولات را برای انواع پوست تولید و عرضه می‌کنند.

مدت زمان ماندگاری ماده اسکراب روی پوست بسته به نوع و میزان حساسیت پوست متفاوت است. برخی از اسکراب‌ها فقط باید به طور کوتاه و به صورت موضعی روی پوست استفاده شوند. در حالی که دیگر نمونه‌ها می‌توانند حدود ۲-۳ دقیقه روی پوست باقی بمانند.

در هر صورت، باید دستورالعمل مصرف را در هر مورد مطالعه، شرایط استفاده از آن را رعایت کنید و اسکراب را برای مدتی که در دستورالعمل مشخص شده و نه بیشتر روی پوست خود نگه دارید زیرا در زمان بیش از حد لازم، باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود.

اسکراب و لایه بردار

اسکراب صورت را چه زمانی استفاده کنیم؟

زمان مناسب برای استفاده از اسکراب صورت، به نوع پوست و حساسیت‌های پوست شما بستگی دارد. در حالت کلی، برای پوست‌های چرب و مختلط، یک بار در هفته و برای پوست‌های خشک و حساس، با توجه به نوع محصول، هر چند هفته یکبار بهترین زمان است.

در پوست‌های چرب و مختلط، کاربرد یک بار در هفته اسکراب، می‌تواند به کاهش چربی پوست و جلوگیری از ایجاد جوش کمک کند.

همچنین می توانید مقاله ” تشخیص نوع پوست و نحوه مراقبت از ان ” را در اینجا بخوانبد.

برای پوست‌های خشک و حساس، با توجه به نوع محصول که ممکن است پوست خشک و حساس را تحریک کند، استفاده از اسکراب باید با احتیاط انجام شود. برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی در این مورد،  بهتر است از اسکراب‌های ملایم و حاوی مواد نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین، تعداد دفعات استفاده از اسکراب‌های مناسب برای پوست‌های خشک و حساس، با توجه به نوع محصول متفاوت است که باید به بروشور محصول مراجعه و از آن پیروی کنید یا در این مورد با پزشک خود مشاوره کنید.

همچنین بهترین زمان برای استفاده از اسکراب‌های صورت، شب و پس از حذف آرایش صورت است زیرا در این زمان پوست آمادگی بیشتری برای جذب اثرات اسکراب دارد.

با فواید اسکراب صورت آشنا شویم!

کاربرد اسکراب در صورتی که به شکل صحیح و در فواصل زمانی لازم صورت گیرد مزایای زیادی برای پوست دارد. برخی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم:

لایه‌برداری: اسکراب صورت به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک زیادی می‌کند. این سلول‌های مرده می‌توانند باعث کدر شدن پوست و ایجاد خطوط و چین و چروک شوند. اسکراب به بازسازی پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود پوستی روشن‌تر، صاف‌تر و درخشان‌تر داشته باشید.

جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست: اسکراب می‌تواند به بهبود جذب محصولات مراقبت از پوست نیز کمک کند. به این دلیل که انجام آن منافذ پوست را باز کرده و باعث می‌شود محصولات مراقبتی به راحتی جذب شوند.

کاهش منافذ پوست: این روش با حذف سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی از پوست به کاهش منافذ پوست کمک می‌کند.

پیشگیری از بروز جوش: اسکراب پوست صورت می‌تواند به پیشگیری از بروز جوش کمک کند. این امر به این دلیل است که منافذ پوست را باز و چربی اضافی را از آن پاک می‌کند.

آشنایی با انواع اسکراب صورت: از فیزیکی و شیمیایی تا خانگی!

اسکراب‌های پوست صورت در انواع مختلفی در بازار موجودند. رایج‌ترین انواع اسکراب که این روزها بسیار مورد استفاده است عبارتند از:

اسکراب فیزیکی: این نوع اسکراب حاوی دانه‌های ریز است که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند. دانه‌های اسکراب از مواد طبیعی مانند شکر، نمک، دانه‌های قهوه یا جو دوسر ساخته می‌شوند.

اسکراب شیمیایی: این نوع اسکراب حاوی مواد شیمیایی است که به حل و حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کنند. مواد شیمیایی اسکراب شامل اسید سالیسیلیک، گلیکولیک اسید یا اسید لاکتیک و امثال آن هستند.

اسکراب ترکیبی: این نوع اسکراب حاوی ترکیبی از دانه‌های ریز و مواد شیمیایی است.

علاوه بر این موارد، استفاده از اسکراب‌های خانگی و دست‌ساز نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از اسکراب صورت خانگی چه می‌دانیم؟

اگر می‌خواهید در خانه اسکراب پوست صورت تهیه کنید، می‌توانید از مواد طبیعی مانند شکر، نمک، دانه‌های قهوه یا جو دوسر استفاده کنید. برای این کار، ابتدا مقداری از ماده مورد نظر را با آب یا روغن زیتون مخلوط کنید. سپس آن را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. فرمول‌های مختلفی با مقادیر متفاوت برای این کار وجود دارد. بدیهی است توجه به اندازه‌ها و شکل ترکیب مواد در این مورد بسیار مهم بوده و نتایج بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بهتر است اسکراب را در مقدار مورد نیاز خود برای یک بار استفاده تهیه کنید، اما در صورتی که اسکراب خانگی خود را برای بیش از یک بار مصرف تهیه می‌کنید، لازم است مقدار باقیمانده آن را طوری نگهداری کنید که خواص اصلی خود را از دست ندهد. زیرا در صورت تغییر شکل و خواص، این اسکراب می‌تواند نه تنها برای پوست شما مفید نباشد، بلکه حتی به ان آسیب نیز وارد کند. استفاده از بطری شیشه ای تمیز و خشک با درب محکم و نگهداری در فضای سرد و خشک مانند یخچال اغلب روش مناسبی برای نگهداری اسکراب‌ها به‌شمار می‌آید.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از اسکراب نیز می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. زیرا باعث تکرار برداشتن لایه‌ای از پوست می‌شود. اگر بیش از حد از این روش استفاده کنید، در دراز مدت می‌تواند به پوست شما آسیب رسانده و سلول‌های مفید و محافظ پوست را از بین ببرد.

ویژگی‌های اسکراب مناسب برای پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از اسکراب حاوی دانه‌های ریز طبیعی مانند شکر یا نمک استفاده کنید. همچنین می‌توانید از نمونه‌های صورت حاوی مواد نرم‌کننده مانند روغن زیتون یا آلوئه‌ورا برای این کار استفاده کنید که همزمان با لایه‌برداری و پاکسازی پوست، مواد نرم کننده و محافظ را نیز به پوست شما اضافه می‌کند.

علاوه بر موارد فوق، ضروری است نکات زیر را نیز برای مراقبت از پوست حساس خود به‌ویژه پس از اسکراب پوست صورت رعایت کنید:

  • از محصولات مراقبت از پوست ملایم و ضد آفتاب مناسب برای پوست حساس استفاده کنید.
  • از صابون‌های خشن و پاک‌کننده‌های صورت حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی خودداری کنید.

در این بخش به چند اسکراب صورت ملایم برای پوست حساس اشاره می‌کنیم:

اسکراب شکر و روغن زیتون: این اسکراب حاوی دانه‌های ریز شکر است که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. روغن زیتون نیز به نرم کردن پوست کمک می‌کند.

اسکراب نمک و عسل: این اسکراب حاوی دانه‌های ریز نمک است که به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. همزمان عسل نیز به مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.

اسکراب جو دوسر: جو دوسر یک ماده طبیعی است که به نرم کردن پوست کمک می‌کند.

اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از هر نوع اسکراب برای صورت، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید تا مطمئن شوید که باعث تحریک پوست شما نمی‌شود.

از ویتامین‌های موجود در اسکراب صورت بیشتر بدانیم!نحوه استفاده از اسکراب

برخی از اسکراب‌های صورت علاوه بر دانه‌های ریزی که وظیفه لایه‌برداری را بر عهده دارند، حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی نیز هستند که به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک می‌کنند. با انتخاب اسکراب مناسب و حاوی ویتامین از مزایای ویتامین‌ها برای داشتن پوستی سالم‌تر و زیباتر بهره‌مند می‌شوید.

برخی از ویتامین‌های موجود در اسکراب‌های صورت عبارتند از:

ویتامین C: این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی کمک می‌کند. همچنین به تحریک تولید کلاژن کمک کرده و باعث استحکام و انعطاف‌پذیری پوست می‌شود.

ویتامین E: این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان دیگر است که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند و در بهبود آکنه و سایر مشکلات پوستی نیز موثر است.

ویتامین B3: این ویتامین در کاهش التهاب و قرمزی پوست نقش داشته و به بهبود گردش خون در پوست و درمان اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند و نیز باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود.

نحوه انتخاب اسکراب صورت حاوی ویتامین

هنگام انتخاب اسکراب برای صورت حاوی ویتامین، به موارد زیر توجه کنید:

نوع پوست خود را در نظر بگیرید. برخی از ویتامین‌ها برای انواع پوست خاصی مناسب‌تر هستند. به عنوان مثال، ویتامین c ممکن است برای پوست‌های خشک و حساس تحریک‌کننده باشد.

ترکیبات اسکراب را بررسی کنید. علاوه بر ویتامین‌ها، برخی از اسکراب‌های صورت حاوی مواد شیمیایی یا گیاهی دیگری نیز هستند که ممکن است برای شما مناسب نباشند.

نظرات سایر کاربران را در این مورد مطالعه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نمونه مناسبی از این محصولات را انتخاب کنید.

چه کسانی نمی‌توانند از اسکراب صورت استفاده کنند؟

اسکراب پوست صورت نوعی محصول مراقبت از پوست و لایه‌بردار برای تمیز و درخشان کردن پوست با مزایای فراوان است، اما استفاده از آن برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، پسوریازیس یا اگزما یا دارای آکنه‌های چرکی و التهابی هستند، افرادی که زگیل یا تبخال روی پوست خود دارند و در نهایت افرادی که سابقه مشکلات پوستی مانند آلرژی و حساسیت دارند، نباید از اسکراب صورت استفاده کنند. زیرا می‌تواند باعث تحریک پوست و وخیم‌تر شدن بیماری‌های پوستی آنها شود.

در چنین شرایطی بهتر است قبل از انجام این روش، حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

ویتامین های موجود در اسکراب صورت

و در پایان…، اسکراب صورت نیتروژینا: لایه‌برداری ملایم و آبرسانی عمیق!

اسکراب صورت نیتروژینا یک محصول مراقبت از پوست است که به لایه‌برداری سلول‌های مرده و آلودگی‌ها از سطح پوست کمک می‌کند. این اسکراب‌ها در دو نوع ملایم و قوی تولید می‌شوند که نوع ملایم آن برای پوست‌های حساس نیز مناسب است. شما می‌توانید با توجه به جنس پوست خود، نوع مناسب را انتخاب کنید

اسکراب صورت نوتروژینا مدل هیدروبوست یک لایه‌بردار ملایم حاوی ماده طبیعی هیالورونیک اسید است که در حالت طبیعی نیز در پوست وجود داشته و به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. این اسکراب علاوه بر لایه‌برداری، پوست را آبرسانی کرده و باعث نرمی و لطافت آن نیز می‌شود.

اسکراب صورت نیتروژینا مدل گریپ فروت نمونه قوی یک اسکراب حاوی عصاره گریپ فروت و ویتامین C است. این آنتی‌اکسیدان قوی به روشن شدن پوست کمک کرده و آن را روشن نیز می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *